DigiBarnevern i Nordland

Prosjektet «DigiBarnevern i Nordland» ble startet i januar 2024 av DigiNordland, på oppdrag fra KDU (Kommunedirektørutvalget).

Hensikten med prosjektet er å hjelpe kommunene å ta i bruk og få positive effekter av løsningene i DigiBarnevern.

I Nordland har mange kommuner anskaffet nytt fagsystem, mens noen ikke har gjort det.
Derfor består «DigiBarnevern i Nordland»-prosjektet av to hovedområder:

  • Gjennomføre en felles anskaffelse av nytt fagsystem for de 11 kommunene som ikke har nytt fagsystem
  • Hjelpe alle kommunene i Nordland i ta i bruk og få positive effekter av løsningene i DigiBarnevern

24.mai kl 09-11: 
Digitalt informasjonsmøte om DigiBarnevern i Nordland

Større effekt sammen: Bli med på felles prosesser med DigiBarnevern i Nordland

Prosjektet DigiBarnevern i Nordland inviterer til et informasjonsmøte for alle kommuner i Nordland 24. mai.

Informasjonsmøtet vil handle om tre tema og felles prosesser:

«BFK-løftet” (Barnevernsfaglig Kvalitetssystem)

BFK er Bufdirs måte å gi faglig støtte til skjønnsutøvelsen i barnevernet. Selv om BFK “ligger i» fagsystemet, kan det være nødvendig med en felles prosess for å ta i bruk BFK på en god måte for å få positive effekter av det.
I møtet kommer Bufdir for å snakke om hensikten med BFK, hva BFK inneholder og mer informasjon om BFK Ledermodul som kommer. I tillegg vil du få informasjon om den felles prosessen for å ta i bruk BFK hos kommunene i Nordland.

Felles innføring av Sikker chat og Min kommune Barnevern (Innbyggertjenester)
– digital og brukervennlig medvirkning for bedre samarbeid med barn og familier

Innbyggertjenester består av Sikker chat og Min kommune Barnevern. I møtet kommer KS for å presentere innbyggertjenester. Du kan få se hvordan det kommer til å se ut, og hvilke positive effekter man kan få. I tillegg vil du få mulighet til å melde interesse for å være med på første pulje av kommunene som tar i bruk Sikker chat

Felles prosess for oppfølging av effekter og gevinster

DigiBarnevern i Nordland kommer til å gjennomføre en felles prosess for oppfølging av effekter og gevinster knyttet til DigiBarnevern. I kartleggingen som mange har svart på, svarte alle kommunene at de var positive til en slik prosess. I møtet vil du få vite mer om hva denne prosessen innebærer i praksis.

Meld deg på her

Anskaffelse av nytt fagsystem til 11 kommuner

Vi har startet organiseringen av anskaffelsesprosessen i samarbeid med Bodø, Fauske, Narvik og Sørfold, som til sammen dekker barnevernstjenesten for 11 kommuner. 

Underveis i anskaffelsen ønsker vi å innhente erfaringer fra andre kommuner og diginettverk for å gjøre prosessen så effektiv og god som mulig. 

Kartlegging

I mars sendte vi ut en spørreundersøkelse for å få innsikt i hva barnevernstjenestene i Nordland har behov for og ønsker av støtte fra DigiNordland. Vi har fått inn mange svar, som viser at det er et ønske om felles prosesser knyttet til å ta i bruk DigiBarnevern-løsninger.

Dette tar vi videre, og er nå i planleggingsfasen av flere felles forløp vi ønsker å tilby allerede før sommeren.

Det er fortsatt mulig å svare på spørreundersøkelsen for de barnevernstjenestene som ikke har rukket det enda. Vi vil gjerne ha et helhetlig bilde av behovet i Nordland.

Samfunnsmål

Barn og familier som trenger hjelp skal få hjelp som virker til rett tid. De skal møte et samarbeidende barnevern som gir reell mulighet til medvirkning, og skal gis styrket rettssikkerhet.

DigiBarnevern skal også bidra til at barnevernet oppleves trygt for barna, yter likeverdige tjenester, og at tilliten til barnevernet blir styrket.

Effektmål
  • God kvalitet i saksbehandling og oppfølging
  • Rask behandling og rettidige beslutninger
  • Likeverdige tjenester og forutsigbarhet for barn og familier
  • Sikkerhet, sporbarhet og kontrollerbarhet i all saksbehandling
  • Effektiv og god utnyttelse av ressursene i samfunnet
  • Fornøyde ansatte i barnevernet

Hva er DigiBarnevern?

DigiBarnevern er et nasjonalt initiativ mellom Bufdir, KS og kommune-Norge. Sammen med barnevernsreformen og ny barnevernlov skal DigiBarnevern bidra i arbeidet med å løfte kvaliteten i barneverntjenestene.

DigiBarnevern består av fem løsninger:

Løsningene i DigiBarnevern

Nasjonal portal for bekymringsmelding er utviklet av KS i samarbeid med Bufdir. Løsningen skal bidra til en raskere og tryggere innsending av bekymringsmeldinger, og bedre kvalitet på innholdet i meldingene. De fleste kommunene i Nordland har tatt i bruk denne portalen. Dersom din kommune ikke har tatt i bruk portalen enda, kan det enkelt gjøres ved å kontakte KS på fiks@ks.no

Et faglig rammeverk fra Bufdir som skal gi barnevernsfagleg og juridisk kvalitetsstøtte til arbeidet med barnevernssaker. BFK er implementert i begge de nye fagsystemene, og skal bidra til en likere og mer kvalitetssikret utøvelse av barnevernsfaglig praksis i alle barnevernstjenestene i landet. 

Tanken med BFK er at innholdet brukes aktivt av barnevernet både i og utenfor fagsystem. Eksempler på at BFK brukes utenfor fagsystemet er at man bruker Kunnskapsmodellen når man diskuterer en sak, at «stopp-punktene» i BFK inkluderes i rutinene for saksbehandling eller at Kunnskapsmodellen brukes i dialog med barn og foreldre.

For å kunne ta i bruk alle løsningene i DigiBarnevern-prosjektet må kommunene ta i bruk nytt fagsystem. Dette må anskaffes i det private markedet blant to leverandører av nye fagsystem.

Barnevernsregisteret er et nyopprettet register som alle kommunale barnevernstjenester skal rapportere til. Det er utviklet av SSB på oppdrag fra Bufdir og med nytt fagsystem foregår rapporteringen løpende.

Visjonen er sømløs rapportering fra fagsystemene direkte inn til staten: Data hentes fra de kommunale barnevernstjenestenes fagsystemer, overføres til en sentral rapporteringsbank – Det nasjonale Barnevernsregisteret – og data fra registeret benyttes til de ulike statistikkformålene som staten må levere om barnevernstjenestene.

Målsettingen er å forenkle og effektivisere kommunenes rapportering til staten og forbedre data- og kunnskapsgrunnlaget.

Les mer om Barnevernsregisteret på Bufdir sine nettsider.

Digitale innbyggertjenester vil gi barn, unge og foresatte innsyn i egne dokumenter i en barnevernssak og gjøre det enklere å kommunisere digitalt med ansatte i barnevernet. Målet er at innbyggere med en aktiv barnevernssak skal få høyere tillit til barnevernet, mer eierskap til egen sak, og bidra til økt grad av medvirkning og samarbeid.
Innbyggertjenester er under utvikling av KS og vil bli tilgjengelig for alle kommuner sommeren/høsten 2024 via Fiks-plattformen. For å få tilgang til Innbyggertjenester må hver kommune betale KS en engangssum på samme måte som for andre KS-felleskomponenter. Éngangskostnaden er anslått til ca. 9,5 kroner per innbygger.
Du kan lese mer om innbyggertjenester på KS sine sider.

Gevinstrealisering og måloppnåelse

Det er lett å henge seg opp i de enkelte løsningene når vi skal i gang med anskaffelser og innføringsløp. I noen faser må vi også kunne dykke ned i tekniske detaljer og «få jobben gjort». 

Dersom vi i tillegg klarer å holde det overordnede målet om en enda bedre barnevernstjeneste levende underveis, er det mye lettere for oss å oppnå målene og effektene, som er hovedgrunnen til at vi tar i bruk nye løsninger. 

Noen av utfordringene i det kommunale barnevernet som løsningene i DigiBarnevern skal støtte oss i å ta tak i er: 

  • Barn, unge og foresatte mangler oversikt over egen sak og mulighet for ønsket grad av digital medvirkning. 
  • Ansatte får liten hjelp til å utføre tjenester som er effektive, forsvarlige og av høy kvalitet. 
  • Ledere får liten hjelp til å lede, styre og rapportere. 
  • Aktører i og utenfor barnevernet har ingen god digital samhandling for kommunikasjon og overføring av informasjon.
Mor med to barn på benk
 

Det å definere mål, hjelper oss å holde fokus på den egentlige grunnen til at vi setter i gang med tiltak som skal føre til endringer.

Målene for DigiBarnevern sier noe om «Hva skal være annerledes etter at vi har tatt i bruk løsningene?». Ikke bare det nye fagsystemet, men også Barnevernsfaglig kvalitetssystem (BFK), Innbyggertjenester, Nasjonal portal for bekymringsmelding og Barnevernregisteret. Løsningene er et virkemiddel for å oppnå en endring, og målene vi definerer, gir oss en felles forståelse for hva vi ønsker skal endres.  

Gevinstrealisering handler i stor grad om at vi har en bevisst tilnærming til spørsmål som: 

Hvordan vet vi at vi har oppnådd målene våre? Hvilke tiltak kan vi gjøre for å få fullt utbytte av løsningene?

Vi i DigiBarnevern i Nordland-prosjektet ønsker å vite mer om hvordan dere jobber med oppfølging av effekter fra DigiBarnevern-leveransene, og hvilken type støtte dere ønsker dere fra oss og fellesskapet i DigiNordland. 

Derfor sender vi i mars ut en kartlegging til kommunene som vi håper dere svarer på. Slik kan vi jobbe med tiltak dere føler gir nytteverdi og ekstra fremdrift i arbeidet deres. 

Birthe Sætereid

Birthe Sætereid

Prosjektleder
ext.birthe.saetereid@diginordland.no

Tommy Engvik

Prosjektressurs
ext.tommy.engvik@diginordland.no

Hopp rett ned til innholdet