Husbanken inviterer til nytt innføringsløp for KOBO. Det starter 10. september.
KOBO eies, utvikles og driftes av Husbanken. Løsningen er et samarbeid mellom Husbanken, KS og kommunene. KOBO har vært tilgjengelig siden 2021 og ny funksjonalitet blir utviklet kontinuerlig. Det legges vekt på god integrasjon med arkivsystemer og systemer for drift og vedlikehold av boliger.
I Nordland har 14 kommuner signert databehandleravtale med Husbanken og har tatt løsningen i bruk.
Hva gjør KOBO?
KOBO vil lette prosessen med å søke, tildele og administrere kommunale utleieboliger, samt følge opp beboere og skaffe datagrunnlag. Målet er at det skal bli enklere å søke kommunal bolig for de som trenger det. En boligsøker skal få lettere og raskere søknadsprosess, innsyn i egen sak, trygg behandling av personopplysninger, mer egnet bolig og bedre oppfølging
Løsningen samler samtidig inn data som vil bidra til å bygge opp kommunenes eget datagrunnlag, samt et nasjonalt datagrunnlag med bedre kvalitet. Dette vil igjen bidra til bedre beslutningsstøtte for kommunene og staten når det gjelder utforming av politikk og tiltak.
Hva koster det?
Det er kostnadsfritt å benytte løsningen KOBO og kommunen vil få mye hjelp gjennom å følge et felles innføringsløp. Det koster ingenting å koble seg på KOBO, men kommunene må ta høyde for kostnader til å sette løsningen i drift hos seg selv.
Kommunal- og distriktsdepartementet dekker kostnadene drift og utvikling av KOBO etter prosjektperioden, men med et lite forbehold: Hvis kostnadene blir høyere enn prosjektet har estimert, kan kommunene måtte bidra med finansiering på sikt. Kommunenes kostnader og ressursbruk vil være knyttet til å sette løsningen i drift hos seg selv.
Les mer på Husbanken
På Husbanken nettside finner du mer informasjon, link til påmelding, og mye nyttig informasjon.