Webinar om anskaffelser av elektronisk pasientjournal

Illustrasjon: Wemake

I en tid hvor mange kommuner står overfor utfordringen med å erstatte utdaterte elektroniske pasientjournalsystemer (EPJ), er det avgjørende å forstå hvordan man kan gjennomføre en innovativ og effektiv anskaffelse. Derfor inviterer LUP og KS til et webinar som gir ansatte i  kommuner, fylkeskommuner og leverandørene innsikt i ulike anskaffelsesprosedyrer.

Mange kommuner har løsninger som ikke lenger oppfyller dagens krav til effektivitet og bærekraft i helse- og omsorgssektoren. Helsepersonell må forholde seg til utdaterte digitale journalløsninger som ikke understøtter deres arbeid i tilstrekkelig grad, noe som gjør at helsepersonell må bruke mye av sin arbeidstid på ineffektive systemer. Dette har ført til en økende etterspørsel etter nye EPJ-løsninger, og mange kommuner planlegger å starte anskaffelser i 2024.

Deler erfaringer

Webinaret gir innføring i innovative offentlige anskaffelser, særlig prosedyrer som konkurranse med forhandling og konkurransepreget dialog. Deltakerne vil få en forståelse for hvordan disse prosedyrene kan brukes til å oppnå de beste løsningene for deres kommuner.

Gjennom erfaringsdeling fra kommuner som allerede er i gang med å forberede slike prosesser, samt dialog med leverandører, vil deltakerne få praktisk innsikt i hva som skal til for å gjennomføre en vellykket anskaffelse. Webinaret vil også belyse viktigheten av samarbeid og god behovsbeskrivelse, som legger grunnlaget for hele anskaffelsesprosessen.

Praktisk informasjon

Webinaret inkluderer både faglige presentasjoner, samtaler med eksperter og praktiske eksempler. I tillegg vil det være muligheter for å stille spørsmål i chatfunksjonen underveis.

Webinaret er delt inn i flere moduler og i tillegg en sesjon med svar på spørsmål. 

  • Introduksjon til innovative anskaffelser 
  • Behovsbeskrivelsen som «rød tråd» 
  • Prosedyre 1 – konkurranse med forhandling 
  • Prosedyre 2 – konkurransepreget dialog 
  • Samtale om prosedyrevalg med aktører som er i gang
  • Samtale med leverandører med erfaring med ulike prosedyrer 
  • FoU-samarbeid – viktig å tenke på!

Hopp rett ned til innholdet