Regional samarbeidsgruppe for e‑Helse i nord

I over et tiår har kommuner og helseforetak i Nord-Norge samarbeidet tett om elektronisk samhandling gjennom den regionale samarbeidsgruppen for e-helse. Dette samarbeidet utgjør et viktig fundament for at digital kommunikasjon mellom aktørene i helsetjenesten skal fungere sømløst og sikkert – til pasientens beste.

Helse- og omsorgstjenestene i nord er avhengige av god digital infrastruktur og samhandling for å gi pasientene trygge og koordinerte tjenester. I en region med lange avstander, mange små kommuner og komplekse pasientforløp er elektronisk samhandling ikke bare et effektiviseringsverktøy – det er en forutsetning for å lykkes med helhetlige tjenester.

Allerede i 2012, under FUNNKe-prosjektet, ble det etablert en regional samarbeidsgruppe for elektronisk samhandling. Siden da har gruppen fungert som en viktig arena for koordinering, erfaringsdeling og felles utvikling innen e-helse i nord.

En bredt sammensatt gruppe

Samarbeidsgruppen har gjennom årene vært sammensatt av representanter fra alle helseforetakene i Nord-Norge, Helse Nord IKT, den regionale forvaltningen av elektronisk pasientjournal (EPJ) i Helse Nord, og representanter fra kommunesektoren – med dekning for alle tre journalsystemer og alle tre fylker.

Dette er en arena som har gitt stor verdi. Den gjør det mulig å diskutere og løse praktiske og tekniske utfordringer på tvers av nivåer, systemer og organisasjoner, sier Torolf Slettevoll, leder av gruppen. 

Nå står gruppen overfor en ny fase. Enkelte helseforetak melder om manglende kapasitet til å delta. Samtidig er behovet for god informasjonsflyt og koordinering på tvers større enn noen gang. Hvordan gruppen skal videreutvikles, og hvem som bør være med, er derfor tema for refleksjon i 2025.

Felles innføringer og felles løsninger

Blant de viktigste oppgavene samarbeidsgruppen har hatt, er å sikre koordinert innføring av ny elektronisk meldingsutveksling – først mellom sykehus, fastleger og pleie- og omsorgstjenester, og senere også helsestasjoner. Slike innføringer krever samtidighet: funksjonalitet må aktiveres og fungere likt for alle parter, ellers stopper samhandlingen opp.

Dersom feil oppstår hos enkelte systemleverandører, fungerer samarbeidsgruppen som et varslingssystem og et koordineringspunkt for feilmeldinger, retting og videre oppfølging. Gruppen jobber også aktivt for å sikre at nasjonale standarder etterleves, slik at kommunikasjon ikke feiler.

Lik praksis, bedre pasientforløp

Utover det tekniske arbeidet er gruppen også sentral i å utvikle og spre felles rutiner for samhandling – for eksempel hvordan kommunene skal forholde seg til samhandling om pasienter som ikke er inneliggende på sykehus. Slike felles praksiser gjør tjenestene mer forutsigbare og trygge for alle involverte – ikke minst for pasientene.

En annen viktig rolle er informasjonsutveksling: gruppen deler status og endringer fra både helseforetak og kommuner, og sørger for at informasjon når frem – også når det haster. Når nye funksjoner skal tas i bruk, gir dette partene anledning til å forberede seg og tilpasse sine systemer og rutiner i tide.

Et viktig, men ofte usynlig arbeid

Samarbeidsgruppen er kanskje ikke den mest synlige delen av e-helsearbeidet i nord, men den er helt sentral for at samhandlingen mellom kommuner og helseforetak faktisk fungerer.

I en tid der stadig mer av helse- og omsorgstjenestene digitaliseres, og hvor pasientens reise ofte går på kryss og tvers mellom nivåer og organisasjoner, er slike strukturer for samarbeid viktigere.

Kontakt

Har du spørsmål eller vil du dele erfaringer som kan løfte det regionale arbeidet?
Ta kontakt med Torolf Slettevoll i DigiNordland