Studiepakken ble presentert på Nokios-konferansen i Trondheim, under en workshop. Her var mange av nettverkene samlet. På bildet fra venstre, Trude Selnes, Digi Nordland, Cecilie Kristengård Buaas, Digi Møre og Romsdal, Eirin Folde, DI2X, Marco Cattini, Digi Agder, Hans Ivar Festad, Digi Innlandet og Hanne Halleraker Gürün, Kristiansand kommune.
Kompetanseløftet i digital transformasjon videreføres med en ny selvstudiepakke, som vil være gratis tilgjengelig for alle kommuner. DI2X-Digitaliseringsinstituttet har fått oppdraget med å utvikle pakken, og gjør det i samarbeid med Mediafarm.
– Dette er første gang diginettverkene gjør noe sammen, alle sammen. Vi klarer nå å løfte alle kommunene uavhengig av størrelse og tilknytning til nettverk, sier Hans Ivar Festad, nettverksleder for Digi Innlandet og med i arbeidsgruppen for anskaffelsen.
Denne studiepakken er til alle kommunene i Norge, uansett om de har vært med på Kompetanseløftet, forteller Festad videre.
Kompetanseløft for hele kommune-Norge
Kompetanseløftet i digital transformasjon som ble gjennomført blant toppledere i kommunene, utvides nå til å omfatte flere nivåer av kommuneansatte. Alle diginettverkene er med i anskaffelsen, som er finansiert og vil bli tilgjengelig for fri bruk for alle kommuner. KS har også bidratt med midler til prosjektet.
– Kompetanse er særdeles viktig, for å få til en god og trygg digitalisering av kommunale tjenester fremover. Vi svarer på den nye digitaliseringsstrategien med denne anskaffelsen, sier Festad.
Arbeidsgruppen bak anskaffelsen har vært Hans Ivar Festad fra Digi Innlandet, Rune Hauge fra Digi Rogaland, Ingeborg Johnsrud Dyrnes fra Digi Møre og Romsdal, Tove Bech fra Digi Vestland og Ann Helen Moum fra Kristiansand kommune.
Kristiansand kommune, ved Moum, har hovedansvaret for selve anskaffelsen på vegne av alle diginettverkene.
Slik blir studiepakken
Rammeverkene fra Kompetanseløftet – Digital modenhet og Organisatoriske kapabiliteter utviklet av Pernille Kræmmergaard, som formidles gjennom DI2X-Digitaliseringsinstituttet videreføres i den nye selvstudiepakken.
Studiepakken består av fire temaområder: strategi, teknologi, organisasjon og ledelse. Hver modul inneholder en innføring i fagstoff, korte og pedagogiske videoer, refleksjonsoppgaver og praktiske tips. Innholdet er tilpasset kommunenes behov, og med mål om å knytte læringen til konkrete utfordringer i arbeidshverdagen.
Med kontrakten signert starter DI2X-Digitaliseringsinstituttet og Mediafarm utviklingen av modulene, og hele pakken skal være klar innen tidlig vår 2025.
– Vi vil samarbeide tett med diginettverkene gjennom hele produksjonsprosessen og sørge for at kommunene får god informasjon om fremdrift, innhold og lansering, forteller Eirin Folde, leder for DI2X-Digitaliseringsinstituttet i Norge.