Kurs med videoforelesninger og arbeidsoppgaver som kan gjennomføres når som helst
Under finner du en liste over kurs om KI og undervisning. Alle kursene er tenkt som to økter på 45 minutter. Hver økt inneholder et videoforedrag på 10-20 minutter med tilhørende arbeidsoppgaver og refleksjoner i grupper i lærerkollegiet.
Det følger forslag til undervisningsopplegg og/eller instruksjoner og forklaringer til lærere med alle kursene.
Hvert kurs gir også tilgang til tilpassede prateroboter og mulighet til å prøve ut egne underveis. Eksemplene i kursene tar høyde for den lokale KI-løsningen i kommunen, det være seg Microsoft Copilot, Google Gemini, Skolebot, Skolup eller varianter av KI i Randabergskolen. Det er ønskelig at alle som er med på kursene har tilgang til sin egen digitale enhet.
Alt i kompetansepakken er gitt ut med en Creative Commons BY-NC-SA lisens. Det betyr at du har lov til å kopiere, distribuere og spre alt i hvilket som helst medium eller format. Du har også lov til å remixe, endre og bygge videre på alt sammen. Samtidig må du passe på at du oppgir DigiNordland som originalen, deler det med samme lisens og at du ikke bruker det til kommersielle formål.
De fem første kursene bør tas i rekkefølge, mens de andre kan en ta som frittstående kurs.
Dette er et grunnleggende kurs om hva KI og prateroboter er. Du lærer hvordan de fungerer, hva som er forskjellen på en praterobot og en språkmodell, og hvordan du kan bruke den trygt og effektivt i klasserommet. Vi utforsker både mulighetene og begrensningene, med spesielt fokus på det du må forstå selv – og hvordan du skal forklare det for elevene dine.
Økt 1 – Hva er en praterobot?
Økt 2 – Hva bør du være klar over når du bruker en praterobot?
I denne økten ser vi på hvordan prateroboter kan være en verdifull samtalepartner i fag, og hvordan en elev bør bruke den for å få god hjelp. Prateroboter kan hjelpe til med alle steg i en læringsprosess, fra å gi deg gode ideer og råd, til å lage ferdige modelltekster. Derfor skal vi også jobbe med hva som er for mye hjelp, hvorfor elever fusker og hva vi kan gjøre med det – både pedagogisk og teknisk.
Økt 1 – Hva er god hjelp? Hva gjør KI bra i undervisning?
Økt 2 – Hva er for mye hjelp? Og løsningen på det.
Prateroboter gjør en bedre jobb når de går inn i en karakter eller rolle. I denne økten skal vi både lage og bruke prateroboter med ulike typer karakterer og roller, og som kan brukes i på mange ulike måter i forskjellige fag.
Økt 1 – Hvordan bruker du en rollerobot i undervisning?
Økt 2 – Hvordan lager du en god rolle til en praterobot?
En KI kan gi elever tilbakemelding på tekster og oppgaver de arbeider med. Denne runder handler om hvordan elevene bruker slike verktøy og hvordan du som lærer hjelper dem i gang med dem. Vi skal også se på hvordan prateroboter kan lage tilpassede modelltekster til elevene, og hvordan elever bruker modelltekster til å lære hva som er forskjellen på en god og dårlig tekst eller oppgave.
Økt 1 – Elever får tilbakemeldinger på tekster de har skrevet.
Økt 2 – KI lager modelltekster, og elevene bruker dem.
Du kan aldri bruke KI til å vurdere elever, og du skal få vite hvorfor. Samtidig kan du få KI-hjelp til å skrive vurderinger du har gjort. KI-en er også utrolig flink til å skrive høflige svar på sinte meldinger fra foresatte, samtidig som den ikke skriver mer enn det du vil at den skal skrive. I tillegg kan prateroboten lage gode undervisningsforslag til deg, med kompetansemål fra læreplanen, men du må vite hva du bør spørre den om. Det er disse verktøyene du skal lære deg å bruke i denne økten.
Økt 1 – KI hjelper lærer med undervisningsopplegg og tilpassing av tekster.
Økt 2 – Å bruke KI og prateroboter til vurdering av elevarbeid.
Dette er en økt laget for matematikk, naturfag og koding. Du får en gjennomgang av hvilke styrker og svakheter ulike språkmodeller har i disse fagene. Det blir også praktiske eksempler og undervisningsforslag du skal jobbe med til hvert av disse fagene i løpet av økten.
Økt 1 – Språkmodeller er dårlige i matte, men…
Økt 2 – Eksempler på bruk og undervisningsopplegg.
I denne økten er det norsk, engelsk og 2. fremmedspråk som står i fokus. Det blir en gjennomgang av hvilke styrker og svakheter ulike språkmodeller har i disse fagene, og du får prøve ut en rekke praktiske eksempler og undervisningsforslag til hvert av fagene.
Økt 1 – Språkmodeller er gode på språk, men…
Økt 2 – Eksempler på bruk og undervisningsopplegg.
Samfunnsfag og KRLE har mange fellestrekk, og denne økten handler om hva KI kan bidra med i disse fagene. Det blir en gjennomgang av hvilke styrker og svakheter ulike språkmodeller har i fagene, og du får prøve ut en rekke praktiske eksempler og undervisningsforslag til hvert av dem.
Økt 1 – KI kan forklare ting, men de enda bedre til å leke det.
Økt 2 – Eksempler på bruk og undervisningsopplegg.
Musikk, kunst og håndverk, mat og helse og kroppsøving står også på timeplanen. Her skal vi se på hvordan både språkmodeller og andre typer KI kan brukes i disse fagene. KI som lager bilder og musikk er ikke like tilgjengelig som språkmodeller, men du skal få vite noe om handlingsrommet du som lærer har i disse fagene. Det blir også praktiske eksempler og undervisningsforslag du skal jobbe med til hvert av disse fagene i løpet av økten.
Økt 1 – De praktisk-estetiske fagene er mer enn tekst.
Økt 2 – Eksempler på bruk og undervisningsopplegg.
Her tar vi et dypdykk inn i en sentral del av hva KI gjør bra… på en dum måte. Du skal få lage dine egne fake news, avdekke skjevheter i hva en praterobot mener om ting i verden og vite hvordan du kan vise alt dette til elever.
Økt 1 – Fake news og KI.
Økt 2 – KI har kultur.
Teknologiske nyvinning slår ikke alltid like god an på lærerværelset. Denne økten tar for seg hvordan en skole kan drive et godt utviklingsarbeid med ny teknologi, som kan være mer enn KI. Det blir praktiske råd om hvordan KI kan innføres i undervisning og på arbeidsplassen, og hvordan en får med alle og ikke bare ildsjelene. Jeg er alltid er litt nervøs for ledere som ikke kan, som snakker med ledere som ikke helt forstår. Dette kurset skal hjelpe deg med å sortere i dette også.
Økt 1 – Utviklingsarbeid og ny teknologi (som KI).
Økt 2 – Konkret om KI og en praktisk plan til deg som skoleleder.
Det er mange lover og regler du må passe på når du begynner å bruke KI med elever. Personvernforordningen gjelder for både prateroboter og språkmodeller, og det er ikke alltid like enkelt å vite hvem som gjør hva – og hva som er greit og ikke greit. Det gjelder også spørsmålet om opphavsrett. Hva har du lov til å bruke en KI til, hva kan du laste opp til den og når bryter du opphavsretten til andre? Når økten er over har du forhåpentligvis mer forståelse, og flere svar enn spørsmål.
Økt 1 – GDPR og prateroboter kan være vanskelig, men må ikke.
Økt 2 – Opphavsrett og KI er nytt og vanskelig… og enkelt.
Det første kurset i denne samlingen bare så vidt skraper i overflaten av hva en praterobot er og hvordan språkmodeller virker. Bli med under panseret på praterobotene du bruker. Lær hva RAG (Retrieval-Augmentet Generation) og kontekstvindu er, og hvorfor det er så viktig. Forstå hva en praterobot gjør når den «resonerer», og hva selv den mest avanserte og moderne språkmodell aldri vil kunne gjøre – fordi den «bare» er en auto-regressiv stor språkmodell.
Økt 1 – Hva er egentlig en praterobot?
Økt 2 – Hva gjør en praterobot når den «resonerer»?
(for dem som har tilgang til dette verktøyet)
Googles nye verktøy NotebookLM er en spennende kombinasjon av ulike måter du kan bruke språkmodeller på. Det er laget for å hjelpe deg med å finne frem i (for) store mengder tekst, og å gi deg svar på spørsmål du måtte ha om filer du laster opp. Denne økten hjelper deg med å komme i gang og få det beste ut av dette KI-verktøyet.
Økt 1 – Hva er NotebookLM og hvordan bruker jeg den?
Økt 2 – Den dype samtalen mellom to personer.
Randabergmodellen for KI er enkelt å sette opp, og her skal du få lære hvordan du kan gjøre det. Økten tar også opp hvordan du lager egne prateroboter, kobler på FEIDE og hvordan du kan bruke andre språkmodeller enn OpenAI sine.
Økt 1 – Steg for steg sette opp en kopi av KI i Randabergskolen.
Økt 2 – Sette opp andre språkmodeller enn OpenAI.